انواع نور پردازی در محیط

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

انواع نور پردازی در  محیط

 

-نور پردازی فضای بیرونی

-نور پردازی فضای داخلی

نور پردازی فضای بیرونی:

درنورپردازی فضای بیرون قدرت منبع نوری و نزدیکی و دوری نور به اهداف مورد نظر باید توجه شود.
تاریک بودن آسمان در شب به
 نورپردازی معنا می دهد همچنین نور بر احساسات انسان نیز تأثیر دارد و تماشای صحنه های نورپردازی برای انسان شادی آوراست،نورپردازی بیرونی از فاصله های زیاد دیده میشود و چنانکه مناسب به نظر نیاید موجب آشفتگی انسان و تاریکی شب میگردد پس طراحی مناسب با محیط اطراف میتواند بر زیبائی محیط تأثیر بسزائی داشته باشد. در زیباسازی شهری نورپردازی خیابانها و پارکها و فضای سبز محوطه اطراف در روشنائی و زیبائی چهره شهر نقش مؤثر دارند.


انواع نورپردازی فضای بیرون:
نورپردازی
 یکی از نکات مهم درطراحی منظره میباشد از نقطه نظر روانی چگونگی حضور نور در محیط نقش بسیار تعیین کننده ای دارد اساساُ نور خلاق است ومی تواند اشیا را زیباتر و گاهی برجسته تر نشان دهد.نورپردازی بیرونی به عواملی مانند شدت نور، درجه پخش نور،روش نصب چراغ ها بستگی دارد و آنها را میتوان به دسته های مختلف تقسیم کرد مانند:

-نورپردازی مسیر خیابان:
در مسیرهای چند منظوره مقدار نور و فاصله چراغها نسبت به یکدیگر و عرض خیابانها نسبت به نور از جمله مسائلی است که باید رعایت شود، این نوع
 نورپردازی علاوه بر زیبایی می­تواند مسیر عبور را نشان دهد و رفت وآمد را برای افراد و وسایل حمل و نقل آسان نمود.
-نورپردازی فضای سبز:
نورپردازی
 فضای سبز و داخل گل و گیاه که بصورت توده ای میباشند طوری باید درنظر گرفته شود که بر ویژگیهای بصری و عمومی تأثیر داشته باشد .خیلی از گیاهان در روشنائی روز قابل توجه نیستند ولی در شب با نوردادن به آنها جلوه خاص پیدا می کنند وقابل رویت تر هستند همانگونه که درختان عنصر اصلی در فضای سبز هستند پس نور دادن به آنها در شب بعنوان سطحی از نور مفهوم خاصی را ایجاد می کند.
-نورپردازی زیر درختان و سطح زمین
نورپردازی
 در زیر درختان در محوطه فضای سبز بسیار جالب توجه است زیرا که درختان عنصر اصلی فضای سبز هستند و نوردادن به زیر درختان در شب ایجاد مناظر جالبی از سطح نور می کند و با استفاده از نورهای رنگی میتوان شکل محیط را تغییر داد و در سطح زمین در باغ راه ها و پیاده روهای خصوصی بسیار جالب توجه است و با چراغهای مختلف میتوان سطح زمین را شب روشن نمود و در این گونه مسیرها با استفاده از چراغهای پایه کوتاه میتوان مناظر جالبی از پوشش های گیاهی را نیز جلوه داد.
-نورپردازی آلاچیق و سایبان:
نورپردازی
 باید در این گونه مکانها طوری طراحی شود که از جنبه های روانشناسی ایجاد آرامش و راحتی نماید . افراد در موقع نشستن و استراحت دارای نور مناسبی باشند بنابراین استفاده از چراغهای پرنور و نورافکن که دارای نور زیادی هستند جالب نمی باشد و نباید در تاریکی هم فرو رفته باشد و جنبه های خصوصی افراد نیز حفظ شود بنابراین از نور ملایم و نرم استفاده میشود و میتوان ابزارهای نوری را در لابه لای پوشش گیاهی و یا در بین دیوارها و سقف آلاچیق و سایه بان ها قرار داد.

-نورپردازی سطح آب:
درنورپردازی
 آبنما نباید به سطح آب نور مستقیم تابیده شود چون بصورت سطح شیشه و آئینه عمل می کنند و بازتاب آن جالب بنظر نمیرسد میتوان چراغها را در زیر سطح آن یا بصورت غیر مستقیم از لابه لای درختان و گیاهان تاباند و یا اگر دارای فواره در سطح آب هست از لابه لای پودر آب نور را داد ویا میتوان چراغها را در سطح آب قرار داد.

-نورپردازی آبنما برگه:
نور در آبنماو برگه طوری طراحی میشود که انعکاس نور باعث چشم زدگی نشود بنابراین چراغهای نوری را در زیر آب یا در زیر سنگها قرار داده تا انعکاس نور آنها به طور غیر مستقیم مورد توجه قرار گیرد و در بعضی مقاطع میتوان چراغها را در زیر پوشش های گیاهی قرار داد و در جاهایی که آب آبنماها پودر میشود قرار دادن چراغ های رنگی در زیر آنها منظره جالبی ایجاد می کند.

-نورپردازی در زمین های ورزشی:
در زمین های ورزشی
 نورپردازی طوری انجام می گیرد که نور در تمام زاویه ها با شدت تابش زیاد صورت پذیرد بنابراین سایه ها نیز نباید طولانی و دراز شود و زاویه قرار گرفتن نورافکن ها و چراغ طوری طراحی شود که همدیگر را پوشش بدهند و از ایجاد مناطق سایه روشن جلوگیری شود و سطح زمین بازی مانند روز بطور یکنواخت روشن شود. استفاده از زاویه تابش وشدت تابش و طرز قرار گرفتن چراغها و فاصله چراغها مفید می باشد.

-نورپردازی زمین بازی کودکان:
در زمین بازی
 نورپردازی از دو بعد لحاظ است 1- ایمنی چراغهای نصب شده در زمین بازی 2- تأمین مقدار نور لازم در سطح زمین- باید روشنائی کافی در سطح زمین باشد و چراغها و نورافکن ها طوری نصب شود که ایجاد سایه های دراز و طولانی ننماید و مقدار روشنائی بمیزان کافی باشدتا ایمنی را برای افراد حاضر در فضا به عمل بیاورد.

نورپردازی نمای ساختمان:

ساختمان ها همان قدر که در طول روز خوب دیده می شوند نیاز دارند که در شب هم همانقدر زیبا به نظر آیند. وظیفه زیبایی و معرفی ساختمان را نورپردازی بر عهده دارد.
نورپردازی قسمت مهمی از شکوه ساختمان می باشد که بهتر است به طور همزمان با طراحی ساختمان مدنظر قرار گیرد تا نورپردازی ساختمان تابع سبک و روح ساختمان و فضای اطراف گردد.نورپردازی بخشی از هویت ساختمان می باشد که با حجم و بدنه و نمای ساختمان یک پیکر را می سازند و هرکدام یکدگر را تکمیل می کنند.
نورپردازی مدرن و هوشمند:
ورود تکنولوژی به صنعت نورپردازی نمای ساختمان ها تحول بزرگی در زمینه نورپردازی به وجود آورده است.استفاده از نورپردازی مدرن وهوشمند به خلاقانه تر شدن و همچنین به ارتقا کیفیت نمای ساختمان ها در شب  کمک به سزایی می کند.
در تکنولوژی نورپردازی مدرن مصرف برق بسیار پایین تر و طول عمر بالاتری نسبت به نورپردازی سنتی و قدیمی دارد.
با استفاده از نورپردازی مدرن و هوشمند و با بهره گیری بهینه از جدیدترین فناوری نورپردازی برای یک ساختمان می توان آن را به یک جاذبه توریستی در شب تبدیل کرد.
قابلیت های نورپردازی مدرن و هوشمند :
ازقابلیت های نورپردازی هوشمند و مدرن می توان به قابلیت برنامه ریزی آن اشاره کرد. که در هر لحظه نمای جدیدی را به بیننده نمایش می دهد.با نورپردازی مدرن و استفاده از نورهای رنگی در نمای ساختمان  که معرف شکوه و زیبایی ساختمان در شب می شود توجه ناظران زیادی را به خود جلب میکند.
استفاده درست از عناصر نورپردازی مدرن وهوشمند میتواند به عنوان عناصر معماری در روشنایی روز نیز کارایی داشته باشند.
با بهره گیری از سیستم نورپردازی مدرن و هوشمند میتوان ساختمان ها را وسیع تر از وضعیت کنونی خود به نمایش گذاشت.

نکاتی در مورد نورپردازی مدرن وهوشمند:

نورپردازی نمای ساختمان باید هدفمند باشد و با متریال مورد استفاده در نمای ساختمان و همچنین نوع کاربری آن سازگاری و همخوانی داشته باشد. 
نورپردازی نمای ساختمان در شب زبان ناطق ساختمان های مختلف می شود و حتی بهتر از نور روز می تواند کاربری ساختمان را تبیین نماید.
نورپردازی نمای ساختمان
 گاهی باید حس دعوت کنندگی به ساختمان را تشدید کند ولی در بعضی موارد نورپردازی نمای ساختمان باید ایجاد آرامش برای بیننده و مخاطب نماید.
نورپردازی مدرن نمای ساختمان
 علاوه بر سلیقه هنری مبتنی بر دانش مهندسی می باشد.به عبارت دیگر نورپردازی مدرن و هوشمند در ساختمان ها تلفیقی از هنر و دانش مهندسی می باشد.
نورپردازی نمای ساختمان
 در واقع حکم یک راهنما را برای اشخاص ایفا میکند.

نور پردازی در فضای داخلی:

زمانی که خانه‌ای می‌سازیم، اثاثی انتخاب می‌کنیم که بخشی از زندگی روزمره ما خواهند شد، همچنین باید به نوع نورپردازی محیط زندگی توجه داشته باشیم. این امر مهم است که ابتدا موقعیت خانه را به منظور مشخص ساختن منطقه تابش نور خورشید در طول روز شناسایی کنیم. بایدبتوانیم با نور طبیعی روز بازی کنیم، تاثیرات آن را کنترل کنیم، زیرا همین نور خانه ما را در بخش بزرگی از روز نورپردازی می‌کند وبسیار حائز اهمیت خواهد بود.

از زمان طلوع خورشید، از اول روز تا هنگام غروب، نور طبیعی شدت رنگ‌ها در محیط خانه ما تغییر می‌دهد. نارنجی در پائیز، آبی‌ها در زمستان، رنگ‌های ملایم در بهار و زرد درخشان دزطول تا بستان بیشتر به چشم می‌آیند. نور‌ها، سایه‌ها یا تاریکی‌ها، به ابن صورت، عناصر تزئیی لازم الاجرایی هستند که باید بدانیم چگونه آنها را ایجاد کنیم.

به علاوه، زمانی که نور طبیعی روز کم میشود، نورپردازی محیط درون منزل باید این امکان را به ما بدهدکه فعالیت‌های روزمره خود را ادامه دهیم. توصیه می‌شود به خاطر بسپاریم که نورپردازی داخلی، انواع متفاوتی از محیط‌های پیرامونی را خلق می‌کند و اینکه محیط روشن با احساس رضایتمندی، انرژی و حرکت ما مرتبط است. همچنین نورپردازی داخلی ملایم منجر به آسودگی ما می‌شود.

انواع نورپردازی فضای داخلی:

نورپردازی سقف:

 علاوه بر ایجاد روشنایی بیشتر فضا باعث ایجاد جذابیت و زیبایی داخلی نیز می شود. سقف نورپردازی شده با چراغ ها و نوارهای ال ای دی بسیار مدرن و زیبا می باشد، این نوع نورپردازی مدرن برخلاف نورپردازی سنتی فضای زیادی را اشغال نمیکند.

 

سق درطراحی فضای داخلی یک عنصر تزیینی منحصر به فرد است وقتی که نوارهای ال ای دی به سقف اضافه می شوند یک فضای زیبا با نور ملایم ایجاد می کنند.

در نورپردازی سقف چراغ ها و نوارها به صورت مخفی کار گذاشته می شود و باعث می شود نور آنها اثر جادویی و مدرنی را برای معماری داخلی ایجاد کند، از مزایای دیگر این نورپردازی اثر سه بعدی آنها بر سقف های مسطح می باشد. برای ایجاد این حالت چراغ ها و نوارهای نورپردازی را به صورت منحنی به طرف دیواره ها یا پنل سقف کار گذاشته شود که با استفاده از رنگ های آبی، قرمز و زرد انجام می شود..

نورپردازی سقف اتاق

ه منظور نور رسانی بیشتر و بهتر در فضای آشپز خانه به موارد زیرتوجه داشته باشید:

· برای سینک ظرف شوئی، از پرتو متمرکز نور تامین شدهای که درست بالای سینک و زیر کابینت فرار گرفته استفاده کنید.

· تکیه بر نوری که از سقفی در وسط اتاق می‌تابد، موجب خواهد شد محیط کار برای آماده‌سازی مواد غذایی در سایه قرار گیرد.

· منبع روشنایی در لبه جلویی و زیر کابینت قرار دارد. منبع نور باید از دید افرادی که در نزدیکی کابینت نشسته‌اند، پنهان بماند.

نورپردازی سقف آشپزخانه

  نورپردازی تاکیدی:

 هنگامی که می‌خواهیم کاربرد محوطه کوچکی مثل سطح یک میز یا پیشخوان را مطلوب کنیم، نورپردازی تاکیدی بر روی میز باید در محدوده پیرامون ان نگاه داشته شود. نورهای رو به پائین را بر روی صندلی‌ها متمرکز نکنید، زیرا پرتوهای بالایی سایه‌های نامطلوبی بر روی صورت افراد می‌اندازد و گرمای حاصل از تابش آنها نیز ممکن است ناراحت‌کننده باشد.

· چلچراغ‌های آویزی می‌بایست به گونه‌ای تنظیم شوند که میز و اتاق هردو را روشن کنند. تعیین قطر نوردهی در حدود ۶۰ تا ۷۵ سانتی‌متر با فضاهای معمول تناسب دارد، اما قطر شاخه‌های لوستر نباید از پهنای میز بیشتر و ارتفاع آن تا روی سطح میز از ۳۰ سانتی‌متر کمتر باشد، زیرا در این صورت ممکن است افراد در هنگام برخاستن از پشت میز با منبع نور یا همان لوستر آویزی برخورد کنند.

· در شرایطی که چلچراغ نور رو به پائین ندارد،چیدمان میز و قسمت میانی آن را می‌توان با استفاده از نورهای تاکیدی و ثابت قابل تنظیم واقع در فرورفتگی‌ها تقویت کرد. این منابع نور تاکیدی باید همراه با پرتوهایی باشند که انتشار آنها طیفی از باریک تا متوسط را در بر گیرند و در جایی قرار داده شوند که زاویه دار باشند تا از سایه اندازی آنها اجتناب گردد. در هنگام قرار دادن و تنظیم مکان وسایل ثابت خانه، باید انعکاس یافتن نور از سطح میزهایی که رویه آنها شیشه‌ای است در نظر گرفته شود.

· در قفسه‌های ظروف، جلوه کارهای تزئینی کنده کاری شده و ظروف شیشه‌ای پذیرایی باید با نور پردازی متعدد بدون سایه از طریق سقف تامین گردد. در بالای یک بوفه شیشه‌ای نیز می‌توان منبع نوری پیش بینی کرد به صورت آباژور دیواری یا چراغ‌های دارای پایه که به دیوار نصب می‌شوند، ارتفاع منبع نور تا زمین در این حالت نباید از ۱۷۰ سانتی‌متر کمتر باشد.

· نورپردازی موضعی باعث روشن شدن هر چه بیشتر تابلوهای نقاشی می‌شوند و جلوه و زیبایی آنها را مورد تاکید بیشتر قرار می‌دهند.

· نورهای تاکیدی در تاقچه‌ها جاذبه بیشتری به تزئینات محیط می‌بخشند.

نورپردازی هالوژنی در فرورفتگی‌ها، این امتیاز را دارد که مانعی در سر راه نوردهی آنها به وجود نمی‌آید، اما موجب بروز سایه‌هایی در زیر پلک، بینی و چانه می‌شوند. مگر آنکه با فاصله ای مناسب و بالای نور دیگری بر روی پیشخوان قرار ‌گیرد تا نور پائین به سمت بالا منعکس و سایه‌ها را بی اثر ‌کند.

نور پردازی در محیط حمام و سرویس بهداشتی:

 داشتن نور مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است نورپردازی به صورت کشیده در کنار آینه دستشوئی بیشترین تاثیر را خواهد داشت.

طول آن باید حداقل ۴۰ سانتی‌متر باشد. نورپردازی بالای آینه باید دست کم ۶۰ سانتی‌متر طول داشته باشد تا هر دو طرف صورت روشن شده، از بروز سایه در زیر چانه اجتناب شود. ارتفاع لامپ‌های طرفین، از زمین نبایست از ۱۵۰ سانتی‌متر کمتر باشد ئ نور بالای آینه دستشوئی نیز بهتر است ارتفاعی در حدود ۱۹۵ تا ۲۰۰ سانتی‌متر داشته باشد.

چند نکته مهم برای نورپردازی داخلی

 
برای نورپردازی داخلی خانه راه های سریع و ارزان هست که می‌تواند به شما کمک کند تا با نورپردازی فضای خانه خود را بیش از پیش آرامش‌بخش کنید تمرکز همه این روش‌ها بر افزودن عمق و جذابیت دید بیشتر به دکوراسیون خانه است با این کار خود و افرادی که از خانه شما دیدن می‌کنند لذت میبرند .
1) نورپردازی‌ فضاهای بسیار تاریک را به حس‌گر (سنسور) حرکتی مجهز کنید. در مکان‌هایی مانند سرسرای بزرگ و تاریک، راه‌روها، زیرزمین و اتاق‌های زیر شیروانی که ممکن است به خاطر تاریکی زیاد در فاصله رسیدن فرد به کلید برق دردسرهایی به وجود آید، پیشنهاد می‌شود حس‌گرهای حرکتی نصب شوند تا با باز شدن در یا ورود فرد به این مکان‌ها، چراغ‌ها به صورت خودکار روشن شوند.

2) به آثار هنری در دکوراسیون را نورپردازی کنید  برای این کار بالای تابلوهایی که به دیوار نصب کرده‌اید هالوژن‌هایی با نور متمرکز به پایین نصب کنید تا سطح تابلو روشن شود.

در قفسه‌ها و طبقه‌هایی که در آنها مجسمه‌ها و وسیله‌های تزئینی هنری قرار دارند را نیز نورپردازی کنید. با این کار جلوه آثار هنری در دکوراسیون برجسته می‌شود و چشم‌ها و توجه‌ها به سمت آنها جلب می‌شود و به همین علت جذابیت و زیبایی دید در دکوراسیون افزایش می‌یابد.

3) استفاده از نورپردازی داخلی‌ رو به بالا این نوع نورپردازی بخش بالایی فضا را به طور کامل روشن می‌کند بدون اینکه نور مستقیم و با شدت از بالا به پایین بتابد و چشم را آزار دهد. این نوع نورپردازی داخلی نیاز به سیم‌کشی‌های حرفه‌ای با ابزار دشوار ندارد. می‌توانید به آسانی با استفاده از چراغ‌هایی که نور را رو به بالا منتشر می‌کنند و تنها با زدن دو شاخه به پریز آن را تامین کنید. بهترین مکان برای قراردادن این چراغ‌ها پشت گیاهان آپارتمانی موجود در دکوراسیون یا پشت مبلمان و وسایل بزرگ است.

 
4) لوستر قدیمی خود را عوض کنید. اگر سالهاست که از لوستر فعلی استفاده می‌کنید آن را عوض کنید. لوستری جدید، مدرن و متناسب با دکوراسیون خانه خود را جایگزین آن کنید.
 

5) کلاهک آباژور موجود در خانه را عوض کنید. تعویض کلاهک آباژور راهی ارزان، ساده و در عین حال تاثیرگذار برای عوض کردن جلوه دکوراسیون و ایجاد دگرگونی در آن است. بهترین روش برای استفاده از کلاهک جدید و مناسب برای آباژور این است که پایه آباژور را با خود به فروشگاه‌ها و مرکزهای فروش کلاهک آباژور ببرید و انواع مختلف را روی آن امتحان کنید و ببینید کدام گزینه می‌تواند زیباتر جلوه کند. سعی کنید اندازه و مدل نو و یگانه‌ای را انتخاب کنید. از رنگ‌هایی استفاده کنید که دوست دارید در دکوراسیون اتاق حضور داشته باشند.

قسمت‌های بالای کابینت های آشپزخانه را نورپردازی کنید. برای این کار می‌توانید هم از هالوژن‌ها و هم از نورپردازی‌های خطی استفاده کنید. نورپردازی در قسمت‌های بالای کابینت علاوه بر اینکه جلوه دکوراسیون آشپزخانه را بسیار زیبا و شیک می‌کند. می‌تواند سطح کار را نیز روشن کند. برای مثال زمانی که نیمه شب قصد استفاده از فضای آشپزخانه را دارید می‌تواند فضا را خیلی ملایم روشن کند.

6) در هر اتاق از ترکیبی از چند نوع نورپردازی گوناگون استفاده کنید تا جذابیت و زیبایی فضا بیشتر شود. برای نمونه، نورپردازی سقفی یا همان لوسترها (به همراه دیمر به جای کلید برق)، چراغ‌های زمینی یا رومیزی مانند انواع آباژورها، نورپردازی رو به بالا و نورپردازی متمرکز که برای روشن کردن آثار هنری استفاده می‌شود و همچنین شمع‌های متعدد از جمله انواع مهم نورپردازی هستند که باید برای راحتی و زیبایی فضا در دکوراسیون فضا گنجانده شوند.

7) میزان شدن روشنایی بر اساس جداول استاندارد برای محیط‌های مختلف متفاوت است. این استانداردهای روشنایی در ایران در استاندارد شماره ۱۹۳۷ مؤسسهٔ استانداردها و تحقیقات و نشریهٔ ۱۱۰ و همچنین در کتاب آئین نامه مبحث سیزده مقررات ملی ساختمان بیان شده‌ است.

به عنوان مثال بر اساس استاندارد شدت روشنایی مورد نیاز برای سالن‌های تعمیر قطعات کوچک نظیر تعمیر ساعت و … 500 لوکس و میزان روشنایی مورد نیاز برای دفتر کار 200 تا 300 لوکس بوده و برای تامین روشنایی یک انبار کم تردد یا پارکینگ 50 لوکس کافی است. باید خاطر نشان ساخت این استانداردها اغلب نمی‌توانند به صورت جهانی مورد استفاده قرار گیرند چرا که نور و روشنایی تا حد زیادی به ویژگی‌های فرهنگی و علایق مردم ارتباط دارد. در جدول زیر تفاوت شدت روشنایی در ایران و امریکا مشاهده می شود:

 ضرورت نور پردازی نور یکنواخت و غیر یکنواخت:

تشدید احساسات انسان با نور غیر یکنواخت:

   ما در زندگی مدرن، عصر و شب هنگام از نورهای یکنواخت الکتریکی استفاده میکنیم که خواندن کتاب، نوشتن نامه و کارکردن را مانند زمان روز میسر می کنند. حال آنکه در مقابل، ما در تاریخمان، زمان بسیار طولانی بیش از یک میلیون سال، برای نورپردازی محیط از بسیاری انواع نورهای غیر یکنواخت شعله ای مانند آتش، مشعل، منقل، شمع و فانوس استفاده می کرده ایم و به آنها عادت داشته ایم. به عبارت دیگر (( نور نارنجی)) و ((نوسان روشنایی))، زمانی بسیار طولانی به نوعی نماد روشنایی شب بوده اند. در واقع بسیاری از مردم وقتی به فضایی آرام نیاز دارند، در خانه هایشان به جای لامپ فلورسنت گرم و لامپهای حبابی برای نورپردازی استفاده می کنند. از وقتی که عصر و شب زمان استراحت و غرق شدن در تفکر بوده اند، ظاهرآ در رابطه با تفکر عمیق،روشنایی غیر یکنواخت عاملی بسیار موثر در برانگیختن عواطف و احساسات متعالی بوده است.
    محققان و پژوهشگران توانسته اند با بررسی اثر نورهای شعله ای غیر یکنواخت، مشخصات فرکانس روشنایی غیریکنواخت آتش و شمع را تحلیل کرده و توسط آزمایش های روان شناسانه، با استفاده از نور ال ای دی هدایت شونده با کامپیوتر، اثر نور یکنواخت را بر احساسات انسان بسنجند.
نتیجه این تحقیقات نشان میدهد که نورپردازی غیریکنواخت، احساسات ذاتی انسان را تشدید می کند و فضایی غنی به وجود می آورد. بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت نورپردازی غیر یکنواخت برای روشنایی در پارک های شهری و تئاترهای خیابانی و نیز برای روشنایی بناهای یاد بود در مکان های تاریخی ای مثل میراث جهانی مناسب هستند. برای ما و بسیاری از حیوانات، عصر و شب زمان استراحت و همچنین نگران شدن از تاریکی است. نوسان نور که گویی در طبیعت یکی از بخش های ذاتی روشنایی عصر و شب است، با ابهام و بی ثباتیش تخیل ما را به کار می اندازد و حساسیت ما را نسبت به بسیاری از محرک های تصویری بالا می برد. 
شاید یکی از دلایلی که نوسان نور حساسیت ما را تحریک می کند، غریزه طبیعی ما باشد که در طبیعت و طی دوره ی بسیار طولانی تکامل، در نتیجه ی انواع زیاد تجربیات رفتاری کسب کرده ایم. به عبارت دیگر، ممکن است بسیاری از بذرهای احساسات عمیقی که در ما شکل میگیرد، در ذهنمان کاشته شده باشد و این بذر ها با کلیدهای محرک مناسبی که در محیط طبیعی اطراف ما هستند، جوانه بزند.

توجه بر تاثیر گذاری نسبت های روشنایی بر بینایی:

 روشـنایی زیـاد کـه مسـتقیما از منبـع منتشـر مـی شـود و تفــاوت روشــنایی بیــن ســطوح و مــکان هــای داخــل  میــدان دیــد، مــی توانــد قابلیــت دیــد یــک موضــوع را کــم کنـد. چنیـن روشـنایی هـای زیـاد مـی توانـد سـامت را بـه خطـر بینـدازد، مایـه آزردگـی شـود یـا زمینـه موضوعـی یـک مــکان یــا اجتمــاع را منقطــع و گســیخته کنــد. توجــه بــه نتیجـه سـلامتی یـک راننـده کـه دیـد او بـا یـک نورافکـن کـور شـده یـا تابـش منبـع نـوری یـک پارکینـگ بـه پنجـره اتــاق خــواب یــا نــور زیــاد بــرای یــک ایســتگاه خدماتــی و یـا عـدم وجـود نـور کافـی بـرای بازشـوی یـک مغـازه غـذای آمـاده ، از مثـال هـای بـارز ایـن مطلـب مـی باشـند. ملاحظات سـلامت، بینایـی، آزردگـی و مناسـبات اجتماعـی در طراحـی نورپـردازی بیرونـی بـرای تمـام واحدهـای همسـایگی تحـت تاثیـر، در تعییـن نسـبت روشـنایی سـایت مـورد نظـر مهـم مـی باشـند. ایـن نسـبت هـا بایـد حداکثـر میـزان روشـنایی قابــل قبــول را بیــن محوطــه ای کــه روشــن مــی شــود و محوطـه هـای همسـایه کـه پتانسـیل دیـد مسـتقیم دارنـد را تعییــن کنــد. بــه عنــوان یــک قاعــده کلــی نســبت هــای روشـنایی سـطوح نبایـد هرگـز از 20 بـه 1 تجاوزکنــد ولـی هـر زمانـی کـه قوانیـن محلـی دربـاره تجـاوز نـوری وجـود داشـته باشـند، بایـد اجـازه انعطـاف پذیـری داده شـود. یـک شــهر بســته بــه زمینــه اجتماعــی ممکــن اســت روشــنایی بیشــتر یــا کمتــری را برگزینــد. یــک اســکان روســتایی ممکـن اسـت بـرای دسـتیابی بـه میـزان روشـنایی کلـی کمتــر نســبت هــای پاییــن تــری را نیــاز داشــته باشــد. در حالیکـه یـک مـکان شـهری نسـبت هـای باالتـری را بـرای دسـتیابی بـه انعطـاف بیشـتر در نورپـردازی نماها و بیلبـرد های تبلیغاتـی نیازمنـد باشـد.

 

 

مطالب پیشنهادی