اجزاء و مراحل تولید چیپ های COB

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰



اجزای تشکیل دهنده چیپ COB
۱-چیپ ال ای دی
۲-سیم
۳-فسفر
۴-بیس COB
۵-چسب
اجزای تشکیل دهنده چیپ COB پروژکتور وال واشر چراغ سوله ای 
۱ - چیپ:
در حقیقت قسمت اصلی نوردهی لامپ ال ای دی همان چیپ ال ای دی می باشد.
تکنولوژی ساخت چیپ بسیار پیشرفته می باشد.
از تولیدکنندگان برتر این محصول در دنیا،میتوان از کمپانی امریکایی بریجلوکس،کری، و کمپانی های آسیایی اپیستار و امثالهم نام برد.
اندازه و سایز چیپ هم میتواند در کیفیت COB و مقدار جریان ورودی به آن موثر باشد .
به عنوان مثال چیپ ۴۵ میل توانایی تحمل جریان بیشتری نسبت به چیپ ۳۰ میل را دارد.
۲- سیم طلا و یا مسی
برای اتصال چیپ ها به هم از سیم های نازک طلا استفاده می شود .
متریال این رشته های طلایی می تواند با خلوص متفاوت و توسط کمپانی های متفاوت در کشور های متفاوت تولید شده باشد .
عموما کمپانی های مطرح در این زمینه از کشور آلمان می باشند .
ضخامت این سیم های طلایی که با خلوص نزدیک به ۱۰۰% میباشد، که در عمر و کیفیت مجموعه COBبسیار حائز اهمیت می باشد . سیم های کم کیفیت و کم ضخامت عموما در اثر گرما آسیب دیده و پاره می شوند که این امر باعث می شود مجموعه ای از چیپ های ال ای دی از کار بیفتند.
حال تصور کنید برخی از کمپانی ها که در حال حاضر کم هم نیستند. آنها در محصولات ال ای دی به جای سیم طلا از سیم با جنس مس استفاده می نمایند که عملا عمر مجموعه لامپ را به شدت کوتاه می کنند.
۳- فسفر
از این ماده صرفا برای تولید COBهای با رنگ نور خانواده سفید استفاده می شود.
عدم استفاده از فسفر مناسب سبب تغییر رنگ نوری COB می شود . کمپانی های معروف ژاپنی و آمریکایی از تامین کنندگان اصلی فسفر با کیفیت برای ساخت لامپ های ال ای دی می باشند.
۴- بیس COB
بیس یا کفه COB می تواند از جنس های متفاوتی باشد .
ضریب هدایت حرارت کفه COB در هدایت گرمای ناشی از کارکرد ال ای دی ها به هیت سینک مجموعه چراغ نقش بسیار پر رنگی دارد . به گونه ای که یکی از دلایل عمده سوختن چراغ ها همان عدم استفاده از بیسCOB مناسب می باشد . بیس آهنی کمترین ضریب هدایت حرارت را دارد . بیس آلومینیومی و مسی نیز از لحاظ هدایت حرارت بسیار خوب عمل می نماید . اخیرا از آلیاژ های خاص مس و آلومینیوم در این صنعت استفاده می شود که می تواند هدایت حرارتی را تا چندین برابر افزایش دهد.
۵- چسب
برای نگه داشتن و اسمبل مجموعه قطعات ذکر شده “چیپ” ، “سیم طلا” و “فسفر”روی “بیس” از چسب های بسیار باکیفیت و مقاوم در برابر حرارت باید استفاده شود . کشور های معروف در ساخت این چسب ها عمدتا اروپایی و امریکایی هستند.

ال ای دی COB به معنای(Chip On Board) ال ای دی چیپ روی برد است، این یکی از تکنولوژی های ساده ی چیپ است که چیپ ساده را به زیرلایه از طریق چسب رسانا یا نارسانا وصل می کند و پس از آن با اتصال سیم ها ارتباط الکتریکی برقرار می شود. پکیج COB به تعدادی چیپ و به طور مستقیم به زیرلایه وصل می شود و پس از آن با ژل سیلیکا، رزین اپوکسی یا مواد دیگر پکیج می شود. بخش زرد رنگ فسفر است.
مراحل تولید:
مرحله ی پکیج بندی COB پوشش دادن نقطه ی ویفری روی سطح زیرلایه با اپوکسی رسانای حرارتی است (معمولا رزین اپوکسی با ذرات نقره ترکیب می شود). مرحله ی دوم قرار دادن لایه ی نازک روی زیرلایه با حرارت است. مرحله ی سوم برقراری ارتباط الکتریکی بین لایه ی نازک و زیرلایه از طریق روش اتصال سیم است.

مزایای لامپ ال ای دی COB چیست؟

لامپ های COB می توانند ۳۰% در هزینه ی امور صرفه جویی کنند. این صرفه جویی به طور عمده در هزینه ی پکیج بندی ال ای دی و هزینه های ثانویه روشنایی رخ می دهد که موضوع مهمی برای برنامه های کاربردی و ترقی نیمه هادی ها است. در عمل، با وجود طراحی منطقی و مدل میکرو-لنز، ماژول های COB می توانند مانع عیوب بخش های مختلف، تابش خیره کننده و سایر معایبی که در منابع نوری هستند، بشوند. همچنین COB می تواند تعدادی چیپ قرمز را به درستی اضافه کند و در نتیجه CRI را به طور موثر، بدون کاهش بهره وری لامپ و کاهش طول عمر قابل ملاحظه بهبود می بخشد.
در برنامه های کاربردی، ماژول های COB تولید کارخانه های روشنایی را بسیار ساده تر و راحت تر می کنند و همچنین به طور موثری باعث کاهش هزینه می شوند. در تولید، تکنولوژی موجود و تجهیزات می توانند از تولید ماژول های COB در ابعاد بزرگ و بازده بالا پشتیبانی کنند.
با توسعه ی بازار روشنایی ال ای دی تقاضای روشنایی به سرعت رشد می کند. با توجه به خواست های متفاوت برنامه های روشنایی می توانیم ماژول های روشنایی سری COB را برای تولیدات انبوه تولید کنیم.
معایب لامپ ال ای دی COB چیست؟
چالش تکنولوژی COB این است که چگونه اطمینان به منابع روشنایی و دمای عملیاتی را بهبود دهد. با این حال بیشتر کارخانه های COB در بازار حاضر کوچک هستند و اکثرا از زیرلایه ی آلومینیومی استفاده می کنند.
کیفیت COB های آلومینیومی به خاطر دمای مقاومت بالا کم است، در نتیجه باعث خرابی ال ای دی و میرایی روشنایی می شود. زیرلایه ی سرامیکی ایده آل ترین ماده برای COB است اما قیمت نسبتا بالایی دارد. علی الخصوص برای توان زیر ۲ وات پذیرش کمتری از سوی مشتری وجود دارد.

 

مطالب پیشنهادی