پریز هوشمند

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

  

پیشرفت تکنولوژی در همه عرصه های زندگی تحول ایجاد کرده است. تاثیر تکنولوژی های جدید را می توان در خانه ها هم دید. در اغلب ساختمان های مسکونی انواع لوازم برقی هوشمند جای وسایل برقی قدیمی را گرفته اند. برای استفاده از این لوازم لازم است تا سیم کشی برق ساختمان به صورت درست و اصولی کار شده باشد. در گذشته سیم کشی ساختمان به پیچیدگی امروز نبود. لوله کشی برق، کابل کشی و سیم کشی ، پایه سرویس های برق رسانی به ساختمان بودند هنوز هم کم و بیش ماجرا به همین صورت است ولی نحوه اجرای کار و طریقه نصب سیستم های هوشمند بسیار متفاوت از سیم کشی برق سنتی است

 

تفاوت خانه‌ هوشمند با خانه معمولی قابلیت اتصال وسایل داخل خانه به یکدیگر است BMS یا مدیریت بهینه تجهیزات (Building Management System) سیستمی است که در آن تمامی وسایل مورد نیاز خانه را کنترل و مدیریت می‌کند. به طور مثال کنترل سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و نظارت دائمی بر عملکرد این تجهیزات بخش‌هایی از وظایف این سیستم است. با مدیریت بهینه تجهیزات ، خانه هوشمند تبدیل به مکانی امن و راحت می‌شود که هر فاکتوری اعم از نور در ساعات مختلف روز یا اطمینان از قفل و مانیتورینگ وسایل مختلف و نحوه عملکرد آنها را می‌توان تحت کنترل درآورد و به سادگی بتوان آن‌ها را تغییر داد.

خانه‌ها برای راحتی انسان‌ها ساخته شده‌اند و در طول تاریخ انسان همواره تلاش کرده تا بتواند محلی راحت‌تر و امن‌تر برای خود بسازد. خانه هوشمند را می‌توان آخرین تلاش انسان برای رسیدن به راحت‌ترین فضای ممکن زندگی نامید و موجب می‌شود کارهای زیادی را کمترین زحمت انجام داد. کارهایی مانند خاموش کردن لامپ‌ها، کنترل دمای اتاق و غیره. همچنین خانه هوشمند امکان زمان‌بندی کارها را موقعی که کاربر خانه نیست یا احتمال فراموشی کاری را می‌دهد، داراست و به صورت خودکار کارها را انجام دهد. برخی از تجهیزات خانه هوشمند دارای هوش مصنوعی نیز هستند که قابلیت یادگیری دارند و در زمان‌هایی از روز که کاربر برنامه روتینی دارد را یادآوری کند یا انجام دهد. در نتیجه خانه‌های هوشمند هدفشان راحتی بیشتر و زحمت کمتر برای کارهای روزانه‌ای است که صاحب خانه انجام می‌دهد.

سیستم‌های خانه هوشمند

در خانه‌های هوشمند سیستم‌های مختلفی باتوجه به نیاز خانه و بودجه‌ای که برای این کار اختصاص یافته قرار داد. سیستم‌های امنیتی مانند سیستم اعلام سرقت، سیستم نشت گاز یا اعلام حریق اهمیت بیشتری نسبت به دیگر سیستم‌ها دارند و سیستم‌های آسایشی مانند کنترل نور خانه، سناریوهای پخش موسیقی یا غیره در این دسته می‌گنجند که به تفکیک به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

برای نصب و راه اندازی تجهیزات خانه هوشمند یکی از اساسی ترین بخش ها ، سیم کشی ساختمان هوشمند است .

در خانه هوشمند شما، روشنایی همیشه به صورت خودکار وظایفش را می داند. با سیستم برق هوشمند ، وقتی وارد اتاق می شوید چراغ ها به صورت خودکار روشن می شود و پس از ترک اتاق توسط شما ، روشنایی ها خاموش خواهد شد. در سیستم روشنایی هوشمند نیاز شما برای استفاده از سوییچ های روشنایی به حداقل می رسد و دیگر نیازی نیست برای تغییر وضعیت چراغ ها به محل نصب سوییچ چراغ بروید. تنها کافیست با تلفن هوشمندتان هر نوع تغییری را ایجاد نمایید. روشنایی هوشمند در مصرف انرژی نیز به شما کمک بسیاری می کند و روشنایی های بلااستفاده را به صورت خودکار خاموش می کند.

حتما الان باخود میگویید با این هزینه های فراوان ، تورم و قیمتهای نجومی ، چطور می شود به فکر اینچنین اقدام گران قیمتی افتاد و خانه را هوشمند کرد اما همیشه برای اقدامات پرهزینه راه حلهای ساده و کم هزینه تری هم وجود دارد و با کمی بررسی و تحقیق می توان میانبرهای ارزان برای پروژه های گران پیدا کرد .

خانه هوشمند همیشه سعی می کند با ارائه ی محصولات جدید ، به قول خود مبنی بر صرفه جویی در مصرف انرژی، امنیت بیشتر خانه، افزایش راحتی و کاهش هزینه ها وفا کند. اگر ابزار صحیحی در خانه داشته باشید، تبدیل کردن وسایل برقی “خنگ” به “هوشمند” کار سختی نیست. در واقع، وسیله ای وجود دارد که می تواند کل خانه ی شما را هوشمندتر کند و یا حداقل به شما کمک کند تا وسایل غیر هوشمند خانه را راحت تر و موثرتر کنترل نمایید. به راستی این میان بر چیست ؟  این وسیله پریز هوشمند است و می تواند روش استفاده از لوازم برقی در خانه را تغییر دهد .

چنانچه می خواهید فناوری خانه ی هوشمند را امتحان کنید یا فقط چند قلم از وسایل هوشمند را در خانه تان داشته باشید، پریز هوشمند نقطه ی شروع خوبی است. برای یافتن چرایی این موضوع ادامه ی مطلب را دنبال کنید.

پریز هوشمند چیست؟

پریز هوشمند در ظاهر مانند پریز های معمولی ست اما از نظر عملکرد، تفاوت های عمده ای میان این دو وجود دارد. برای نصب این پریزها نیازی نیست که سیم کشی ساختمان را تغییر دهید یا پریزهای قدیمی را از جای خود درآورید؛ کافیست دو شاخه ی پریز هوشمند را وارد پریز قدیمی کنید. به همین سادگی!

پس از آن می توانید هر وسیله برقی که به پریز است را از یک اتاق دیگر یا حتی بیرون از خانه و کیلومترها دورتر، از طریق اپلیکیشنی که همراه آنست و در گوشی هوشمند خود نصب می کنید، کنترل نمایید. البته اگر اقلام هوشمند بیشتری در خانه دارید، تاچ پنل هوشمند نصب شده روی دیوار هم امکان کنترل پریز هوشمند را می دهد. روی تخت دراز بکشید و با لمس صفحه ای گوشی به قهوه ساز دستور دهید که برایتان قهوه آماده کند. یا مثلا از محل کار خود آرام پز را چک کنید که خاموش نشده باشد.

با توجه به اینکه روز به روز مشغله کاری و همینطور دغدغه های زندگی همه ما بیشتر و بیشتر می شود، به راحتی لزوم وجود تجهیزاتی که بتواند اندکی از سطح نگرانی های ما کم کند قابل درک است. شاید بتوان گفت؛ در این میان پریز هوشمند گوی سبقت را بین تمام تجهیزاتی که به کمک انسان آمده اند ربوده است.

شیوه عملکرد این دستگاه به این صورت است که پریز هوشمند درست مانند یک مصرف‌کننده به پریز دیواری متصل ‌شده و در سمت دیگر آن یک پریز در اختیار شما قرار می گیرد که خروجی‌اش کاملا قابل‌کنترل می باشد. قطعه ا‌ی کاملا جمع ‌و جور که روش استفاده‌ از آن نیز بسیار ساده‌ است 

آیا می توان برای پریز هوشمند زمانبندی تعیین کرد؟

مانند سایر لوازم هوشمند که می توان به آنها برنامه ی روشن و خاموش شدن داد، پریز هوشمند هم برنامه پذیر است و از طریق آن، امکان زمانبندی لوازم خنگ و غیر هوشمند خانه فراهم می شود.

برای مثال، با این قابلیت می توانید کاری کنید که سیستم صوتی، شما را با آهنگ مورد علاقه تان از خواب بیدار کند؛ چای ساز در آشپزخانه مقدمات صبحانه را بچیند؛ لامپ دستشویی روشن شود تا دست و صورتتان را بشویید و روز خود را با همکاری پریز هوشمند شروع کنید. بعضی از پریزهای هوشمند حالت دور از خانه را دارند. با فعال کردن این حالت، وقتی که برای مدتی از خانه دور هستید، لامپ ها در فواصل زمانی مختلف روشن و خاموش می شوند تا تظاهر به حضور صاحب خانه نموده و سارقین را دور کنند.

چند وسیله را می توان بطور همزمان به پریز هوشمند متصل کرد؟

جواب این سوال برای برندهای مختلف متفاوت است.

بعضی از پریزها توانایی کنترل تنها یک وسیله را در یک زمان دارند. برخی دیگر هم مانند سه راهی، چند مخرج برای دوشاخه ی چند وسیله ی برقی دارند که می توان با آنها دو الی سه وسیله ی غیر هوشمند را در یک زمان مدیریت کرد.

پریز هوشمند و کاهش مصرف برق

یکی از دلایلی که مردم در حال روی آوردن به وسایل هوشمندند، پایین آمدن مبلغ قبض برق است. زمانی که به محض خروج شما از خانه لامپ ها بصورت خودکار خاموش می شوند، یعنی کاهش مصرف انرژی و هزینه های آن. در اپلیکیشن بعضی از پریزهای هوشمند گزینه ای وجود دارد که میزان انرژی مصرفی تان را نشان می دهد. با این قابلیت می توانید ببینید که کدام لامپ ها باید جای خود را به لامپ های کم مصرف یا لامپ هوشمند بدهند و کدام وسایل، ارزش برقی که مصرف میکنند را ندارند.

ایمنی را به خانه ی خود ببرید

در قسمت داخلی برخی از این پریزها ، یک سنسور گرمایی وجود دارد که از گرم شدن بیش‌ از حد وسایل الکتریکی جلوگیری می کند و هنگامی‌ که دستگاهی جریان زیادی از پریز بکشد،پریز برق هوشمند خود به‌ خود خروجی‌ را قطع می‌ نماید. به این ترتیب، می توان با این روش از بسیاری خطرات احتمالی جلوگیری کرد.

حتما میزان مصرف انرژی برای شما مهم استهمچنین از قابلیت های دیگری که می توان برای شما نام برد این است که این وسیله در مورد میزان انرژی برق مصرفی مصرف کننده ها اطلاعات لازم را به شما بدهد و بگوید که کدام دستگاه‌ موجود در منزل هوشمندتان چه میزانی از انرژی الکتریکی را مصرف نموده است. با توجه به کم شدن روزافزون ذخایر انرژی و همینطور هزینه های گزافی که باید برای این ذخایر پرداخت شود، قطعا این دستگاه هوشمند می تواند یک راه بسیار مناسب برایتان باشد.

آیا قابلیت های پریز هوشمند را می دانید؟

با استفاده از این تکنولوژی، خیلی ساده لوازم الکتریکی منزل خود را از هر کجا که هستید کنترل نمایید. مهم نیست چقدر از خانه دور باشید، کلید روشن و یا خاموش کردن لوازم منزل هر کجا که باشید، در دستان شماست. کافی است لوازم برقی خانه ی هوشمند خود را به سوکت هوشمند متصل نمایید.

برای اندکی حواس پرتی جای هیچ نگرانی نیست.

اگر فراموش کرده اید وسیله ای را قبل از خروج از منزل خاموش کنید، نگران نباشید. بوسیله اپلیکیشن گوشی اندروید و یا iOS خود می توانید کنترل هر یک از لوازم الکتریکی که به پریز هوشمند متصل هستند را در دست داشته باشید. پس می توانید با خیال راحت خانه را ترک کنید و به خودتان هیچ نگرانی راه ندهید.

بدیهی است که با هوشمند شدن و تحت کنترل قرار گرفتن کلید ها و پریز های یک ساختمان بخش چشم گیری از مصرف کننده های ساختمان هوشمند شده است، که برای مثال می توان از لامپ ها، لوستر ها، پکیج، پنکه، کولر، آباژور و… نام برد.

شاید این روش طرح ساده ای از هوشمندسازی ساختمان باشد. به عبارتی، با قرار دادن پریزهای هوشمند در ساختمان عملا کنترل چندین وسیله را در خانه  در اختیار خواهید داشت.

 با چه شیوه هایی می توان پریز هوشمند را کنترل کرد؟

قطعا شیوه های مختلفی برای کنترل وجود دارد که بسته به مدل پریزی که استفاده می کنید، می تواند متفاوت باشد، به صورت فیزیکی با لمس دگمه ی روی پریز یا از طریق اپلیکیشن گوشی و کنترلر مرکزی ساختمان هوشمند و یا به واسطه ریموت کنترل.

به عبارت دیگر این دستگاه می تواند یک راه دسترسی آسان به تمام تجهیزات خانه باشد در مواقعی که در منزل حضور ندارید.

در پایان به این نکته اشاره می کنیم که نگاه کردن به سیر پیشرفت، تکنولوژی نشان می‌دهد بشر هر زمان که بتواند راهی برای راحتی امور زندگی‌اش بیابد، دیگر تمایلی برای بازگشت به عقب نخواهد داشت. حس تجربه‌ی زندگی آسان‌تر، با ایمنی بیشتر و از لحاظ اقتصادی‌، بهینه تر اگرچه با صرف هزینه اولیه‌ای همراه است، اما قطعا نتایج فوق العاده‌ای برای این هدف بلند مدت در پی خواهد داشت. 

مطالب پیشنهادی